Flere danske virksomheder bør overveje at etablere deres forretning i vores nordiske nabolande. De minder om hinanden, hvilket er en fordel.
De skandinaviske lande minder meget om hinanden. Både hvad angår lovgivning, men også kulturelt. Det betyder, at der ikke er så store besværligheder ved at udvide sin forretning til de øvrige nordiske lande, som hvis der satses på lande, der befinder sig længere væk fra både vores geografiske placering og kulturelle sindelag.
Derfor kan det undres nogle, at der ikke er flere virksomheder, der vælger at indtage det skandinaviske marked, frem for udelukkende at holde sig til de vante rammer, vi har herhjemme. Der er nemlig adskillige fordele ved at udvide forretningen til de nærmeste nabolag.
Webshop er den letteste platform at skalere
Det første punkt, der er vigtigt at nævne, er, at det ikke er nødvendigt at rive dele af sine forretning op med rødderne eller etablere en helt nyt forretning i det nye land. Især ikke, hvis der er tale om en webshop.
Her er det nemlig blot hjemmesiden, der skal lanceres på det sprog, der tales i det land, forretningen skal udvides til. Det kræver selvfølgelig, at du undersøger den specifikke lovgivning i landet, men der er generelt ikke de store udfordringer.
Oversættelse er den største ‘udfordring’
Oversættelse af din nuværende hjemmeside er i mange tilfælde den største opgave — og markedsføring selvfølgelig. Det kan gøres til forholdsvist billige penge med Facebook-annoncering, hvor dine nuværende annoncer også blot skal oversættes, og sproget ændres til sproget i det land, du etablerer din nye forretning.
Et eksempel herpå er den danske virksomhed, UNIGGardin, der sælger gardiner på både det danske, norske og svenske marked. De har formået at skalere deres forretning, så det ikke udelukkende er Danmark — og som du kan se, hvis du klikker dig ind på de respektive sider for hvert land, er siderne blot oversatte versioner af den samme. Smart.