Har du fulgt bare en smule med i hvad der rører sig i onlineverdenen det sidste stykke tid ha du også set at der er kommet en masse nye endelser til domæner. Du kan nu få en hjemmeside der hedder .ninja, .guru eller nogle af de mange andre nye endelser der er kommet til. Der er i skrivende stund over 100 nye og der kommer hele tiden flere til i takt med at også flere og flere byer og forretningsområder får deres egne domæneendelser (også kendt som TLD – top level domains). Nu kan du f.eks. snart have en side der hedder .berlin eller -florist. Spændende tider at være net-mand i.
Men hvad betyder alle disse nye domæner for den måde vi laver hjemmesider og tænker internet på, og hvordan påvirker det vores linkbuilding? Det kigger vi på her.
Links bliver mindre vigtige for tema-bestemmelse
Selvom Google forsøger at gå mere og mere væk fra links til at forstå hvad sider handler om , så kan et link med ankertekst stadig i høj grad give et skub op af i Google, og Google tillægger stadig denne ankertekst rigtig stor værdi. I takt med at de nye domæneendelser bliver taget mere og mere i brug og bliver bredere accepteret vil vi se at disse ankertekster vil blive brugt mindre og indre. Har du en side der hedder tømrer.berlin ved Google godt at siden handler om tømrer i Berlin og derfor behøver de ikke kigge på hvad der er af ankertekster i de links.
Links er stadig vigtige for autoritet
Men det betyder ikke (som nogen vil mene) at linkbuilding er død og at links ikke længere er vigtigt. Links kommer stadig til at spille en kæmpe rolle når det kommer til at bestemme hvem der skal ligge øverst i Google, og derfor er det stadig rigtig vigtigt med god linkbuilding. Det kan godt være at det er nemt for Google at se at tømrer.berlin handler om tømrere i Berlin, men det betyder jo ikke at de automatisk skal ligge helt i top. Derfor vil vi se at Google stadig vil tillægge links en stor værdi, men bare ikke ankerteksterne.
Det som det betyder for dig er at du skal begynde at lave gode danske links, og at du skal lave ankertekster der er brandede og ikke går så meget op i dine søgeord.
URL-forkortelser
En anden trend som vi kommer til at se mere og mere til er URL-forkortelser. De findes allerede nu med tiny-link og bit.ly, men det kommer til at blive endnu større endnu. Vi kan også se at de større firmaer som f.e.ks. youtube begynder at bruge youtu.be og på den måde lige skærer 3 tegn af linket.
Hvad det betyder er at Google i endnu højere grad end før må begynde at se links til sådan nogle urlforkortere som links der er peget direkte på ens egen hjemmeside, og derfor også i endnu højere grad end før må give dem værdi.
Det kan også være noget du bruger aktivt i dine linkbuilding kampagner. Ved at linkbuilde til 3-5-10 af disse forkortelser (der så peger hen på din egen side) kan du give et indtryk af at du er en stor hjemmeside som folk linker til ved hjælp af url forkortere og på den måde kan du være heldig og springe lidt hen over nogle af de andre sider på din vej op til de høje placeringer i Google. Du bør i hvert fald undersøge muligheden da det er relativt nemt at få sat op og potentielt kan give et godt boost.
Artiklen er udtryk for skribentens holdning og indeholder ikke redaktionelt materiale.