Dansk design bliver en større og større del af danskernes bevidsthed. De danske designere vinder mere anerkendelse, og salg af designvarer stiger både i Danmark, men også i udlandet. Folk vil ikke længere nøjes med billige møbler og brugsgenstande, som måske kun holder i nogle få år. Når folk efterspørger designvarer i højere grad, er det fordi at vi er blevet mere kvalitetsbevidste. Design er lig med kvalitet for mange mennesker. Vi har ikke noget i mod at give lidt ekstra for en stol, som man måske kan købe en tilsvarende model for billigere penge et andet sted. Når vi betaler ekstra for designvaren ønsker vi både at købe en vare i god kvalitet, som kan holde i mange år. Men vi sender samtidig et signal til vores omverden. Det er et tegn på prestige og et ønske om anerkendelse fra vores medmennesker. Designvarer er i høj grad et identitets statement, som folk er meget bevidste om, når de køber disse varer.
Dansk design vinder international anerkendelse
Det er ikke kun her i landet, at dansk design bliver mere og mere populært. Danske designere er godt i gang med at sætte vores lille nation på landkortet i de internationale kredse. I lande som USA og England ønsker folk noget anderledes, og samtidig måske mere eksotisk. For dem er dansk design meget eksotisk, da vi har en helt anden design tradition end dem. Denne artikel er blevet til på baggrund af den stigende efterspørgsel på danske designvarer i udlandet. Folk i udlandet vil både have fingrene i de gamle design klassikere fra 40’erne, 50’erne og 60’erne, men de er i høj grad også interesseret i nutidigt design. Det kunne f.eks. være en Frederik Bagger vase. Frederik Bagger er søn af den kendte danske designer Erik Bagger.
Danske design klassikere
Det klassiske danske design er kendetegnet ved at det har rene linjer, er meget minimalistisk og moderne. Møbler og andre brugsgenstande som tallerkner, vaser og lysestager har et tidløst udtryk, og dette appellerer til mange. Når vi her i Danmark køber designvarer er det i høj grad de meget kendte produkter. Når vi har det stående i vores hjem, er folk ikke i tvivl om at vi har brugt penge på produkterne. Vi søger denne form for anerkendelse. Det er måske en tom form for prestige, men der ligger alligevel et helt klart budskab gemt i disse designvarer. Har man råd til at købe dem, er det nok fordi at man har forholdsvis mange penge. Penge er lig med prestige og derfor har disse varer dette budskab.
Det skal dog siges, at det selvfølgelig ikke er alle, der tænker på denne måde. Ofte køber folk disse designvarer af den simple grund, at de godt kan lide det visuelle udtryk. Ønsket om prestige er ofte noget underbevidst, der ligger i baghovedet, når vi køber disse produkter. En ting er dog sikkert – det skjulte budskab er der uanset om du har haft det i tankerne eller ej.
Artiklen er udtryk for skribentens holdning og indeholder ikke redaktionelt materiale.